11.12.2020.

Не морате да идете у катастар, не морате да чекате да вам поштар достави решење о упису права својине или да идете у пошту по њега. Ове недеље је отпочела достава решења о упису права својине у еСандуче на Порталу еУправа. РГЗ је до сада електронским путем грађанима доставио већ 265 решења о упису.

„Услуга електронске доставе које је омогућена на Порталу је брза, бесплатна и поуздана. Нема потребе за одласком у катастар нити може да дође до проблема у испоруци докумената. На овај начин грађанима и привреди штедимо време и трошкове прибављања решења. Ове године су локалне пореске администрације прве почеле на овај начин да доствљају грађанима решења, а сада су им се придружили катастри. Зато позивам све који немају налог да га отворе и придруже се армији од милион грађана који користе Портал еУправа и из фотеље могу да добију различите услуге јавне управе као што су прибављање личних докумената, упис деце у вртић или новорођенчади, регистрација возила, плаћање пореза и др.”, каже директор Канцеларије за инфромационе технологије и електронску управу Михаило Јовановић.

„Захваљујући успешној реформи и дигитализацији која се спроводи у Републичком геодетском заводу уз подршку Светске банке, као и захваљујући сарадњи РГЗ-а и Канцеларије за ИТ и еУправу, новом услугом смо у потпуности заокружили процес електронског поступка уписа у катастар. Сада, поред ефикеснијег поступка уписа у Катастар непокретности, поједностављен је и начин доставе што грађанима драстрично скраћује време потребно за остваривање права на непокретностима. Када купујете или наслеђујете непокретност, поступак почињете код јавног бележника сачињавањем исправе подобне за упис, након чега је свима омогућено да на сајту РГЗ-а прате статус предмета, а од сада се и решење о упису права својине може преузети у свом електронском сандучету”, истиче директор Републичког геодетског завода Борко Драшковић.

Грађани који још немају креиран налог на Порталу еУправа решења ће добијати у форми одштампаног примерка електронског документа, препорученом пошиљком, путем поште. Уколико поштар не успе да уручи решење, оставиће обавештење странци да може да преузме документ у пошти у наредних 15 дана.

„На овај принцип доставе путем поште се грађани веома жале већ месецима. Не стижу им решења јако дуго, не налазе их у пошти или не могу да их добију у катастру, иако је катастар решење урадио у просеку у року од 7 дана од дана достављања уговора од стране јавних бележника. Проблем који смо идентификовали заједно с нашим члановима јесте да се 90% решења врати катастру јер нису успешно уручена, грађани стичу утисак да РГЗ не поштује рокове и не уплаћују прописане таксе јер нису добили решење. Зато је на иницијативу НАЛЕД-а, изменама Закона о поступку уписа у катастар постављен основ за доставу преко електронског сандучета, а Канцеларија за ИТ и РГЗ су ову реформу успешно спровели. Тиме је решена једна од најслабијих тачака у комуникацији државе с грађанима и привредом”, наглашава Јелена Бојовић, директорка за регулаторну реформу у НАЛЕД-у.

Достава решења катастра се од данас обавља на два начина: тако што се решење одмах по доношењу објављује на еОгласној табли РГЗ и започиње се процес доставе у еСандуче на Порталу еУпраае. Уколико није могуће да се достава изврши у еСандуче (јер странка нема отворен налог на Порталу еУправа), покушаће се достава лично на адресу странке. Сматра се да је решење уредно достављено по протеку рока од 30 дана од тренутка када је објављено на еОгласној табли РГЗ.

Услугу еДоставе грађани могу да разумеју као поседовање свог поштанског сандучета у електронском свету где ће од државних и локалних органа добијати документе за које су досад морали да иду на шалтере. Добијање документа у еСандуче исте је снаге и важности као и добијање путем поште или на шалтеру. За то је потребно да уз личну карту или пасош отворе налог на Порталу еУправа и редовно проверавају да ли су добили жељени документ. Прва решења која су на овај начин грађани почели да добијају током 2020. јесу решења за порез на имовину које су у еСандуче достављале локалне пореске администрације.

У циљу омасовљења коришћења Портала еУправа, Канцеларија за ИТ и еУправу и НАЛЕД, уз подршку Европске банке за обнову и развој, покренули су пројекат едукације грађана и привреде о предностима коришћења еУправе, као и едукације службеника локалних самоуправа о електронској достави и за пружање помоћи грађанима да отворе налоге и користе Портал еУправа.

Релевантне вести