RAZMENA KATASTARSKIH PODATAKA IZMEĐU PRIŠTINE I BEOGRADA

Proces dijaloga između Beograda i Prištine, u kome posreduje Evropska unija je započet na osnovu Rezolucije Generalne skupštine Ujedinjenih nacija A/RRES/64/298, od 9. septembra 2010. godine. 2. septembra 2011. godine u Briselu, predstavnici Beograda i Prištine su uz posredovanje Evropske unije postigli sporazum o Katastarskim evidencijama . Na osnovu ovoga je Vlada Republike Srbije donela uredbu kojom se gore navedeni sporazum omogućava i propisuje način obrade katastarskih podataka za Kosovo*. Ovi dokumenti se čuvaju na lokacijama u južnoj Srbiji (većinom u Kruševcu).

Gore navedena uredba uređuje način obrade podataka iz katastarskog operata, koje se trenutno čuvaju u Srbiji a pokrivaju Kosovo*. Postupak obuhvata skeniranje i elektronsko prikupljanje podataka koji se, prema podacima RGZ-a, sastoje od oko 12 miliona stranica (od čega je 10 – 20 % u povezu), oko 138.000 stranica skica ili foto-skica i 7.400 listova plana. Dogovoreno je da bi skeniranje trebalo raditi u boji, pomoću opreme za skeniranje visoke rezolucije. Na sastanku Grupe za implementaciju u Briselu, 21. oktobra 2011. godine, postignut je dogovor u vezi sa sprovođenjem Sporazuma o katastarskim evidencijama iz dijaloga od 2. septembra 2011. godine, prema kome će se elektronske kopije dostavljati EUSR-u.

Na kasnijim sastancima i diskusijama, potvrđeno je da će lokacija za sprovođenje skeniranja biti Beograd („Grmeč“), a prostorije su već bile identifikovane. Digitalni arhiv (DA) ima planirane poslove u dugom roku (za narednih pet godina) na skeniranju dokumentacije RGZ-a, pa ova centralna jedinica za skeniranje nije dovoljna za skeniranje dokumentacije sa Kosova* uz dokumentaciju RGZ-a. Sa druge strane, ova akcija će značajno unaprediti mogućnosti i potencijale RGZ-a za skeniranje, čime će podržati uspostavljanje adekvatnog Digitalnog arhiva. Prema tome, ovo se smatra izuzetno održivom akcijom, od velikog značaja za uspostavljanje nacionalnih kapaciteta za skeniranje analogne dokumentacije, za državne institucije.

Kosovske* vlasti pripremaju zakonsku regulativu kojom će se omogućiti poređenje i, po potrebi, mehanizam za žalbe. Tehnička agencija koja je identifikovana za sprovođenje ovog postupka će biti „EU-izovana“ Agencija za nepokretnosti Kosova*, koja će porediti sve kopije originala katastarskih evidencija privatnog vlasništva do 1999. godine sa obnovljenim katastrom Kosova*. Predmeti kod kojih poređenje ukaže da podaci nisu isti prelaze na mehanizam arbitraže. Ovaj mehanizam će donositi konačnu odluku o tome koja je katastarska evidencija tačna.

Mehanizam odlučivanja u prvom stepenu će sprovoditi Komisija, koju če sačinjavati međunarodni espekti za katastar i stvarna prava. Većinu eksperata će imenovati EUSR, uzimajući u obzir interese svih zajednica.

Vrhovni sud Kosova će biti drugi, apelacioni stepen ovog mehanizma odlučivanja. Odluke Vrhovnog suda Kosova će donositi panel, u kome će većinu činiti međunarodni sudije, a odluke će biti konačne i pravosnažne, bez mogućnosti žalbe.

Odluke koje su donete kroz ovaj mehanizam odlučivanja će se dostavljati svim zainteresovanim stranama. Agencija za katastar Kosova će sprovesti konačnu odluku donetu u okviru mehanizma odlučivanja sprovođenjem neophodnih promena u katastru Kosova.

Rezultati ovog postupka će podstaći uspešno pridržavanje sporazuma iz Dijaloga Prištine i Beograda, da se „... ulože svi napori na uspostavljanju u potpunosti pouzdanog katastra na Kosovu“.

Ova Akcija se sastoji od sprovođenja 4 procesa, koji će se u daljem tekstu nazivati „Komponente“:

  1. Upravljanje akcijom – Komponenta 1;
  2. Instaliranje sistema za skeniranje – Komponenta 2;
  3. Obuka – Komponenta 3;
  4. Skeniranje i isporuka – Komponenta 4.

Opšti cilj akcije je pružanje doprinosa boljem sprovođenju principa pravne sigurnosti na teritoriji Kosova*, naročito u vezi sa stvarnim pravima i ostalim pitanjima u vezi sa katastrom. Ova Akcija bi trebalo da unapredi garantovanje prava nad nepokretnostima na Kosovu* za sve građane i pravne subjekte, obezbeđivanjem neophodnih podataka i dokaza o vlasništvu u pravnim postupcima koji se tiču priznavanja stvarnih prava. Takođe će predstavljati korak napred u procesima Evropskih integracija i šansama Republike Srbije i Kosova*.

Specifični cilj je skeniranje celokupne analogne katastarske dokumentacije koja se odnosi na Kosovo*, koja je u posedu Republičkog geodetskog zavoda (RGZ) Republike Srbije, imajući u vidu uspešan završetak i sprovođenje pregovora/dijaloga između Beograda i Prištine na visokom nivou. Ova akcija će istovremeno unaprediti mogućnosti i potencijale RGZ-a za skeniranje celokupne analogne dokumentacije koja je u njegovom posedu, čime će podržati uspostavljanje odgovarajućeg Digitalnog arhiva. Prema tome, ovo se smatra veoma održivom akcijom, od velikog značaja za uspostavljanje nacionalnih resursa za skeniranje analogne dokumentacije za sve državne institucije.

Osnovni rezultati koji će biti postignuti sprovođenjem Akcije su u skladu sa četiri ključne komponente Akcije:

  • Priprema organizacionih, tehničkih i upravljačkih aspektata Akcije, uspostavljene strukture eksperata za podršku i uspešno sprovođenje ključnih tendera;
  • Sprovođenje prilagođavanja softvera i uspešno instaliranje opreme;
  • Sprovođenje svih nivoa obuke, u skladu sa šemom obuke i uspešno sprovođenje testiranja u realnom okruženju;
  • Skeniranje i isporuka EUSR-u celokupne katastarske dokumentacije za Kosovo*, u skladu sa sporazumom u okviru tehničkog dijaloga između Beograda i Prištine.

Osnovni izlazi Akcije:

  • Skeniranje svih katastarskih dokumenata;
  • Metapodaci za skenirane dokumente.

Ciljne grupe Akcije su:

  • Stanovništvo koje živi na teritoriji Kosova*, kao i interno raseljena lica (IRL) i druga fizička i pravna lica koja imaju zakonit interes za razjašnjavanje stvarnih prava na teritoriji Kosova*;
  • Geodetske institucije, Direkcije za imovinu, pravosudni sistem i institucije državne uprave i Republike Srbije i Kosova*, itd;

Potreba za akcijom se obrazlaže na sledeći način:

  • Institucije Kosova* koje su nadležne za pitanja nepokretnosti imaju potrebu za dokumentacijom, koja je u okviru ove akcije, za uspostavljanje adekvatnog katastarskog sistema.
  • Potrebe različitih ciljnih grupa stanovništva na ili poreklom sa Kosova*, radi uspostavljanja stvarnih prava na Kosovu*.
  • Neophodnost ispunjavanja sporazuma koji su postignuti tokom dijaloga između Beograda i Prištine, u kome je posredovala EU.

Kao podršku navedenom, treba pomenuti da je potreba za tačnim, detaljnim i ažurnim podacima naznačena kao prioritet od strane raznih međunarodnih i nacionalnih organizacija i sporazuma:

  • Zakon i postupak o nepokretnostima Evropske unije
  • Ustav Republike Srbije

Usled složenosti postupka i specijalizacije operacija, nakon narativnog opisa Akcije za svaku komponentu, aktivnosti su takođe prikazane sumarno, kako bi čitalac mogao adekvatno razumeti celokupan postupak.

Upravljanje Akcijom

Ovo se odnosi na prvu Komponentu koja je predviđena u okviru budzeta Akcije, a koja se konkretno odnosi na početne korake od organizacionog značaja za lansiranje akcije u strogom smislu, kao i na upravljanje elementima od značaja tokom čitavog trajanja sprovođenja Akcije.

Aktivnosti u okviru ove Komponente su definisani za dva tima:

  • Projektni tim – zasniva se na Osnovnom projektnom timu RGZ-a iz prethodnih projekata, uz dodatne članove tima, imajući u vidu kompleksnost i zahteve Akcije. Projektni tim se sastoji od zaposlenih RGZ-a i poseduje kompetencije i tehničke veštine za izvršavanje poslova u okviru Akcije. Celokupna organizacija Akcije je u skladu sa kompetencijama i praksom RGZ-a, a koordiniraće je i sprovoditi Projektni tim, uz podršku Administrativnog tima;
  • Administrativni tim – zasniva se na angažovanim ekspertima, sa visokim kompetencijama i veštinama u oblasti administracije/upravljanja projektom: izrada tenderske dokumentacije za nabavku opreme, sprovođenje izbora zaposlenih, upravljanje finansijama i izveštavanje, kao i ostali poslovi, u skladu sa potrebama Akcije. Administrativni tim je zadužen za sprovođenje Akcije u skladu sa okvirom Akcije samo u administrativnom segmentu, a ne i za tehničke aspekte, koji su u nadležnosti Osnovnog projektnog tima.

U ovoj komponenti, preliminarnu aktivnost predstavljaju Građevinski radovi, koji obuhvataju nekoliko poboljšanja postojećeg objekta, u kome će se instalirati proizvodna linija. Planirano je da se ova poboljšanja usmere na dodatne električne instalacije, poboljšanja sistema grejanja i hlađenja (povećanje postojećeg kapaciteta), dodatne podne obloge i rekonstrukciju enterijera formiranjem novih kancelarija, postavljanjem dodatne rasvete, izgradnjom potrebnih proizvodnih kapaciteta (teretni lift) i skladišnog prostora. Detaljan plan će biti dostavljen DEU u Beogradu, na posebno usvajanje.

Evropska Unija
European Union
Naziv projekta: Razmena katastarskih podataka između Beograda i Prištine
Vrednost projekta: 2.999.661 evra
Planirano vreme implementacije projekta: 2 godine
Očekivani efekti realizacije: Ključni cilj projekta je skeniranje celokupne katastarske dokumentacije u analognoj formi koja se odnosi na Kosovo i Metohiju, a koja je u posedu RGZ-a, sa ciljem podrške unapređenju dijaloga između Beograda i Prištine.
Trajanje projekta: 27. avgust 2013. - 27.avgusta 2015.