Republički geodetski zavod unapredio je poslovni proces dostave isprava i podnošenje zahteva za upis u katastar nepokretnosti i katastar vodova uvođenjem informacionog sistema eŠalter.
eŠalter obezbeđuje laku i jednostavnu razmenu podataka i dokumenta među institucijama i upis nepokretnosti.
Korisnici eŠaltera su:
Javni beležnici, javni izvršitelji i sudovi (obveznici dostave) isprave dostavljaju preko aplikacije koju obezbeđuje ministarstvo nadležno za poslove pravosuđa koja je putem veb servisa povezana sa eŠalterom.
Organi javne uprave i drugi organi i organizacije (obveznici dostave) koji u vršenju javnih ovlašćenja donose odluke koje predstavljaju osnov za upis u katastar nepokretnosti, po službenoj dužnosti direktnim pristupom putem eŠaltera dostavljaju izvršne odluke i druga akta koja predstavljaju podoban pravni osnov za upis u katastar nepokretnosti i katastar vodova.
Putem eŠaltera isprave kojima se vrši prenos prava svojine na nepokretnosti i poreske prijave prosleđuju se poreskom organu, odnosno organu jedinice lokalne samouprave nadležnom za utvrđivanje, naplatu i kontrolu izvornih prihoda jedinice lokalne samouprave i preduzeću mesno nadležnom za objedinjenu naplatu komunalnih usluga.
Profesionalnim korisnicima, geodetskim organizacijama i advokatima, koji sa Republičkim geodetskim zavodom imaju zaključen Ugovor o pristupanju i korišćenju sistema eŠalter, omogućeno je podnošenje zahteva u formi elektronskog dokumenta, za upis u katastar nepokretnosti i vodova i za izdavanje podataka katastra nepokretnosti i vodova, u skladu sa Zakonom o postupku upisa u katastar nepokretnosti i vodova („Službeni glasnik RS“, br. 41/18, 95/18, 31/19 i 15/20), isklučivo za obavljanje svoje profesionalne delatnosti.
Pristup eŠalteru omogućen je i bankama, posrednicima u prometu i zakupu nepokretnosti i licenciranim proceniteljima u cilju podnošenja zahteva, u formi elektronskog dokumenta za izdavanje podataka katastra nepokretnosti, u skladu sa Zakonom o postupku upisa u katastar nepokretnosti i vodova („Službeni glasnik RS“, br. 41/18, 95/18, 31/19 i 15/20) za obavljanje delatnosti za koju su registrovani.
eŠalter korisnicima omogućava siguran, jednostavan i efikasan način da elektronskim putem izvrše neophodnu komunikaciju, podnesu zahtev za upis nepokretnosti i potom preuzmu donetu odluku. Na raspolaganju korisnici usluga imaju uvid u kompletnu istoriju komunikacije (dostavljena dokumenta) podnetih i obrađenih zahteva, kao i uvid u trenutni status obrade predmeta.
Za dobijanje pristupa eŠalteru potrebno je uputiti zvaničan zahtev na esalter@rgz.gov.rs.
Advokati za dobijanje pristupa eŠalteru potrebno je uputiti zahtev na advokati-esalter@rgz.gov.rs.